Scroll Top

Covid-19: politizacija, “korupcija” i suzbijanje znanosti

Autor: Kamran Abbasi, izvršni urednik British medical journal. BMJ je jedan od dva najprestižnija znanstveno medicinska časopisa na svijetu.

Kad medicinsko-politički kompleks potisne dobru znanost, ljudi umiru

Političari i vlade potiskuju znanost. To čine u javnom interesu, navodno kako bi ubrzali dostupnost dijagnostike i liječenja. To čine kako bi podržali inovacije i kako bi neviđenom brzinom donijeli nove proizvode na tržište. Oba razloga su samo djelomično vjerojatna; najveće obmane su utemeljene u zrnu istine. Ali način na koji se to čini vrlo je zabrinjavajući.

Znanost se potiskuje radi političke i financijske dobiti. COVID-19 široko je pokrenuo državnu korupciju koja je iznimno štetna za javno zdravlje [1]. Za ovu oportunističku pronevjeru odgovorni su političari i industrija. Odgovorni su i znanstvenici i zdravstveni stručnjaci. Pandemija je otkrila kako se medicinsko-političkim kompleksom može manipulirati u stanju hitnosti – kada je još važnije zaštititi znanost.

Pandemijski odgovor Velike Britanije pruža najmanje četiri primjera potiskivanja znanosti ili znanstvenika. Prvo, članstva, istraživanja i razmatranja u Znanstveno savjetodavnoj skupini za hitne slučajeve (SAGE) su u početku bili tajni sve dok ih curenje informacija nije prisililo na transparentnost [2]. Curenje informacija je otkrilo neprimjereno sudjelovanje vladinih savjetnika u SAGE-u, istodobno otkrivajući nedovoljnu zastupljenost javnog zdravstva, kliničke skrbi, žena i etničkih manjina. Zapravo, vladi je nedavno naloženo da objavi izvješće iz 2016. godine o nedostacima u pripravnosti za pandemiju, operacija “Cygnus”, nakon presude Ureda povjerenika za informacije [3][4].

Nadalje, izvještaj Javnog zdravstva Engleske o COVIDU-19 i nejednakostima. Objavljivanje izvještaja odgodilo je englesko Ministarstvo zdravstva; dio o etničkim manjinama u početku je zadržan, a zatim je, nakon negodovanja javnosti, objavljen kao dio naknadnog izvještaja [5][6]. Autorima iz Engleskog javnog zdravstva naloženo je da ne razgovaraju s medijima. Treće, dana 15. listopada, urednik Lanceta požalio se da je vlada zabranila autoru istraživačkog rada, vladinu znanstveniku iz Velike Britanije, da razgovara s medijima zbog „teške političke situacije“[7].

U ovom slučaju se novi primjer odnosi na kontroverzu oko ispitivanja antitijela na mjestu liječenja za COVID-19 [8]. Premijerova operacija “Moonshot” ovisi o neposrednoj i širokoj dostupnosti točnih i brzih dijagnostičkih testova [9]. Također ovisi o upitnoj logici masovnih pregleda – trenutno se ispituje u Liverpoolu s neoptimalnim PCR testom [10][11].

Incident koji se odnosi na istraživanje koje je ovaj tjedan objavio BMJ, a koje je utvrdilo da je vlada nabavila test na antitijela koji nije u skladu s tvrdnjama proizvođača o njegovu učinku [12][13]. Istraživači iz Engleskog javnog zdravstva i suradničke institucije razumno su potaknuti na objavljivanje nalaze njihovih studija prije nego što se vlada obvezala kupiti milijun ovih testova, ali su ih blokirali Zdravstveni odjel i Ured premijera [14]. Zašto je bilo važno nabaviti ovaj proizvod bez provjere njegove učinkovitosti? Preliminarno objavljivanje istraživanja na portalima koji objavljuju radove prije njihovog objavljivanja u znanstvenim časpopisima ili vladinom web mjestu kompatibilno je s pravilima objavljivanja koje ima i BMJ. Public Health England je tada, kao da to želi dokazati, neuspješno pokušao blokirati priopćenje za javnost BMJ-a o ovom istraživačkom radu.

Političari često tvrde da slijede znanost, ali to je obmanjujuće pojednostavljivanje. Znanost je rijetko apsolutna. Rijetko se odnosi na svako okruženje ili svaku populaciju. Nema smisla robovati slijepom slijeđenju znanosti ili dokaza. Bolji pristup je da političari, kao javno imenovani donositelji odluka, budu informirani i vođeni znanošću prilikom odlučivanja o politici za svoju javnost. Ali čak i taj pristup zadržava povjerenje javnosti i struke samo ako je znanost dostupna za nadzor i bez političkog uplitanja te ako je sustav transparentan i nije ugrožen sukobom interesa.

Suzbijanje znanosti i znanstvenika nije novost ili fenomen specifičan za Ujedinjeno Kraljevstvo. U SAD-u vlada predsjednika Trumpa izmanipulirala je Upravu za hranu i lijekove FDA kako bi na brzinu odobrila neprovjerene lijekove kao što su hidroksiklorokin i remdesivir [15]. Globalno gledano, ljudi, politike i nabava korumpirani su političkim i komercijalnim programima [16].

Odgovor na pandemiju COVID-19 u Ujedinjenom Kraljevstvu previše se oslanja na znanstvenike i druge vladine povjerenike sa zabrinjavajućim sukobom interesa, uključujući udjele u tvrtkama koje proizvode dijagnostičke testove, tretmane i distribuciju cjepiva [17]. Vladini stručnjaci u stanju su ignorirati ili odabirati povoljnije znanstveno istraživanje i prepustiti se antikonkurentskim praksama koje favoriziraju njihove vlastite proizvode i proizvode njihovih prijatelja i suradnika [18].

Kako se znanost može zaštititi u ovim iznimnim vremenima? Prvi korak je potpuno razotkrivanje konkurentskih interesa vlade, političara, znanstvenih savjetnika kao što su voditelji ispitivanja i praćenja, nabave dijagnostičkih testova i distribucije cjepiva. Sljedeći korak je puna transparentnost unutar sustava, u procesima donošenja odluka i znanju tko je za što odgovoran [19].

Jednom kada se transparentnost i odgovornost uspostavi kao norma, pojedinci zaposleni u vladi trebali bi raditi samo u područjima koja nisu povezana s njihovim konkurentskim interesima. Stručnost je moguća samo bez sukoba interesa. Ako tako strogo pravilo postane nepraktično, minimalna dobra praksa je da ljudi u sukobu interesa ne smiju biti uključeni u odluke o proizvodima i politikama u kojima imaju financijski interes.

Vlade i industrija također moraju prestati najavljivati ​​kritičnu znanstvenu politiku priopćenjem za javnost. Takvi loše procijenjeni potezi ostavljaju znanost, medije i burze osjetljivima na manipulacije. Temeljni zahtjev trebao bi biti jasan, a to je otvoren i unaprijed objavljen znanstveni temelj za politike, nabavu i učinkovite lijekove. Ulozi su veliki za političare, znanstvene savjetnike i vladine namještenike. Njihova karijera i stanje na bankama mogu ovisiti o odlukama koje donose. Ali oni imaju veću odgovornost i dužnost prema javnosti. Znanost je javno dobro. Ne treba je slijepo slijediti, ali treba pošteno razmotriti. Važno je da suzbijanje znanosti, bilo odgađanjem objavljivanja, odabirom povoljnijih istraživanja ili začepljenjem usta, predstavlja opasnost za javno zdravlje, uzrokujući smrt izlažući ljude nesigurnim ili neučinkovitim intervencijama i sprječavajući ih da imaju koristi od boljih. Kad se znanost ispremiješa s komercijalnim odlukama, to je i zlouporaba novca poreznih obveznika.

Politizaciju znanosti s oduševljenjem su provodili neki od najgorih autokrata i diktatora u povijesti, a to je sada nažalost postalo uobičajeno i u demokracijama [20]. Medicinsko-politički kompleks teži suzbijanju znanosti kako bi povećao i obogatio one na vlasti. A kako moćnici postaju uspješniji, bogatiji i još snažnije, potiskuju neugodne istine znanosti. Kad se dobra znanost potisne, ljudi umiru.

References

  1. Geoghegan P. Cronyism and clientelism. London Review of Books 2020 Nov 5. https://www.lrb.co.uk/the-paper/v42/n21/peter-geoghegan/cronyism-and-clientelism
  2. Scally G, Jacobson B, Abbasi K. The UK’s public health response to covid-19. BMJ2020;369:m1932. doi:10.1136/bmj.m1932 pmid:32414712FREE Full TextGoogle Scholar
  3. Iacobucci G. Pandemic preparedness: Government must release 2016 report, says information commissioner. BMJ2020;371:m3953. doi:10.1136/bmj.m3953 pmid:33046458FREE Full TextGoogle Scholar
  4. Department of Health and Social Care. Policy paper. Annex B: Exercise Cygnus report. 5 Nov 2020. https://www.gov.uk/government/publications/uk-pandemic-preparedness/exercise-cygnus-report-accessible-report
  5. Public Health England. Disparities in the risk and outcomes of COVID-19. 2020. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/908434/Disparities_in_the_risk_and_outcomes_of_COVID_August_2020_update.pdf
  6. Khunti K, Platt L, Routen A, Abbasi K. Covid-19 and ethnic minorities: an urgent agenda for overdue action. BMJ2020;369:m2503. doi:10.1136/bmj.m2503 pmid:32576558FREE Full TextGoogle Scholar
  7. Horton R. Tweet, 15 Oct 2020. https://twitter.com/richardhorton1/status/1316711967554506753
  8. Boseley S. Antibody tests bought by UK government “less accurate than maker claims.” Guardian 2020 Nov 12. https://www.theguardian.com/world/2020/nov/12/covid-antibody-test-bought-uk-government-less-accurate-than-makers-claim
  9. Iacobucci G, Coombes R. Covid-19: Government plans to spend £100bn on expanding testing to 10 million a day. BMJ2020;370:m3520. doi:10.1136/bmj.m3520 pmid:32907851FREE Full TextGoogle Scholar
  10. Iacobucci G. Covid-19: mass population testing is rolled out in Liverpool. BMJ2020;371:m4268. doi:10.1136/bmj.m4268 pmid:33144291FREE Full TextGoogle Scholar
  11. Iacobucci G. Covid-19: rapid test missed over 50% of positive cases in Manchester pilot. BMJ2020;371:m4323. doi:10.1136/bmj.m4323 pmid:33158908FREE Full TextGoogle Scholar
  12. Mulchandani R, Jones HE, Taylor-Phillips S, et al., EDSAB-HOME and COMPARE Investigators. Accuracy of UK Rapid Test Consortium (UK-RTC) “AbC-19 Rapid Test” for detection of previous SARS-CoV-2 infection in key workers: test accuracy study. BMJ2020;371:m4262.pmid:33177070Abstract/FREE Full TextGoogle Scholar
  13. Gill D, Ponsford MJ. Testing for antibodies to SARS-CoV-2. BMJ2020;371:m4288. doi:10.1136/bmj.m4288FREE Full TextGoogle Scholar
  14. Armstrong S. Covid-19: Government buried negative data on its favoured antibody test. BMJ2020;371:m4353. doi:10.1136/bmj.m4353FREE Full TextGoogle Scholar
  15. Cohen K, Kupferschmidt K. The “very, very bad look” of remdesivir, the first FDA-approved COVID-19 drug. Science 2020 Oct 28. https://www.sciencemag.org/news/2020/10/very-very-bad-look-remdesivir-first-fda-approved-covid-19-drug
  16. Transparency International. Corruption and covid-19—the story so far. 8 Jul 2020. https://www.transparency.org.uk/corruption-coronavirus-covid-19-latest
  17. Ennals E. Government test tsar has £770,000 shares in drugs firm that sold us £13million of “pointless” antibody screening kits—after it emerged that Sir Patrick Vallance has a financial interest in company racing to find vaccine. Daily Mail 2020 Sep 26. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8776339/Test-tsar-770-000-shares-firm-sold-13million-pointless-antibody-screening-kits.html
  18. Armstrong S. Covid-19: Government faces legal action over £75m contract for antibody tests. BMJ2020;371:m4427. doi:10.1136/bmj.m4427FREE Full TextGoogle Scholar
  19. Mahase E. Covid-19: Vaccine candidate may be more than 90% effective, interim results indicate. BMJ2020;371:m4347. doi:10.1136/bmj.m4347 pmid:33168562FREE Full TextGoogle Scholar
  20. Bollyky TJ, Kickbusch I. Preparing democracies for pandemics. BMJ2020;371:m4088. doi:10.1136/bmj.m4088 pmid:33097482FREE Full TextGoogle Scholar

Izvor: https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4425

Related Posts

Leave a comment